onsdag 21 september 2011

Bomull runt mamma hjärtat ...

Den här veckan lever vi i lite mer kaos än vanligt då barnen och jag är själva.
Gräsänka som de heter, inget ord jag tycker om!
Va tvungen att söka de på nätet och hittade:

Gräsänka kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling.
Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på förförelse i det fria. Därefter har ordet fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam.

Tycker förförd övergiven flicka lät bra, precis vad jag är!

Allt är uppstyrt och inplanerat in i minsta detalj för att hinnas med, såna vanliga sysslor som vi annars delar på (hämtning från fritids, matlagning,läxor, packa gympapåsar, skolväskor, hinna med fritids aktiviteter, tandborstning, läggning)
jobbar man varannan kväll så kan de vara svårt att få till allt själv och de dåliga samvetet mot barnen hugger i mamma hjärtat.
Igår ringde klockan klockan 05.00 mitt i natten, fullt ös då barnen måste lämnas lite efter sex på morgonen, hatar hatar hatar....
Trötta små barn som lämnas på fritids först kryper upp i soffan för att börja en lång dag, eller som idag då dom får hämtas sist då jag jobbar kväll, och tiden till läggdax för att dom måste upp tidigt dagen efter är så kort så vi knappt hinner komma hem hatar, hatar ,hatar...
Igår kom jag iväg en liten stund tidigare från jobbet vilket gör att jag kan hämta dom tidigare och fixade läxor och matlagning i hyfsad tid.
Sen va de dax för musikverkstan för Selma kl 17.00 och Lucas skulle på fotboll 17.30 som han valde att inte åka på utan drog till sitt älskade skathallen istället.
Mitt i ett kaos kan de vara lyx och säga ok vi skiter i fotbollen och åk till skatehallen om du nu vill de.

Efter musikverkstan som Selma tycker är jätte kul, tog bara hon och jag en fika på mejeriet,
hon fick välja vad hon ville sen sitta och små prata bara hon och jag
= Selma och mamma lyx!

Efter drog vi upp till skatehallen och kollade Lucas som har stått på den högsta rampen i flera flera månader, år, men inte vågat släppa över skatborden då de varit för högt,
i förrgår gjorde han de, en sån lycka!
Stoltaste lille broren som fick visa mamma och syrran hur duktig han va
= mamma lycka!

Så mitt i en kaos vecka,
 kan små små stunder göra så mycke ...

Älskade Älskade skit ungar ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar